Promisiunea - Silvia Ocampo



" Ce înseamnă să te îndrăgostești? Să lași în urmă greața, să lași în urmă frica, să lași în urmă totul."


Promisiunea este pactul unei femei cu marea, cu Divinitatea, este o reconstituire a vieții și găsirea unui sens înainte de moarte.

În timpul unei călătorii cu vaporul, protagonista cărții cade în mare, după ce se apleacă după o broșă pe care a scăpat-o în apă. Plutind ore întregi în derivă, cu gândul la moartea care se apropie cu repeziciune, ea îi face o promisiune Sfintei Rita: dacă va scăpa cu viață, va scrie o carte care să cuprindă gândurile și trăirile ei din timpul naufragiului.

Ca să poată rezista, femeia încearcă să se agațe de oameni, de amintiri, astfel ca toată cartea este alcătuită din mini-portrete ale persoanelor din viața ei.


" Și când te gândești că îmi plăcea să înot! Acum doar mă odihnesc pe apă, uitându-mi numele, chipul, identitatea. "


Unii apar mai des ca alții (cum ar fi Leandro, Irene și Gabriela), unii sunt fără trăsături, alții fără nume, în funcție de influența pe care au avut-o în viața ei.

Amintirile în revin fragmentate, aparent fără o ordine, persoanele se învălmășesc în capul femeii și se amestecă. Gândul că va muri o sperie și, tocmai de aceea, se scufundă în amintiri.

Curios este faptul că nu aflăm nimic despre ea, decât prin descrierea celorlalți. Nu amintirile acțiunilor ei contează, ci persoanele din viața ei.


" N-am viață proprie, am sentimente. Experiențele mele n-au avut importanță nici în cursul vieții și cu atât mai puțin în pragul morții; în schimb, viața celorlalți devine a mea. "


Dacă va trăi sau va muri, rămâne la latitudinea cititorului, autoarea nevrând să ofere o finalitate naufragiului și, implicit, cărții.


" Am să fiu fericită până în ziua morții mele. "


Cartea a apărut la Editura Univers, în 2015. O puteți achiziționa de aici.

Etichete: , , ,